Jeg diskuterte med en bekjent for en ukes tid tilbake om det var behov for å skrive en artikkel som het: "Hvorfor kvinner ikke trenger høye hæler". Vi ønsket å få frem meldingen at kvinner kan eie et rom, få menn (og kvinner!!!) til å sitte i stillhet å lytte til det vi har å si, uten å måtte spille på det feminine. Vel, det er bedre å gjøre det enn å snakke om det. Her følger mine refleksjoner.
Selv om jeg synes kvinnenettverket jeg er en del av har veldig mange gode verdier de står for, kjente jeg at jeg ble både provosert og oppgitt når det ble invitert til Egers hus/Høyer for å "shoppe" i regi av nettverket. Det hjalp ikke at en av eierene som ønsket oss velkommen sa: "Jeg tror kanskje jeg er forutinntatt, men når jeg hørte det skulle komme masse jenter fra IT-bransjen, trodde jeg ikke at det skulle dukke opp så utrolig mange flotte damer!!" ..... Er det mulig å dekke over en regelrett fornærmelse på en mer patetisk måte? Videre ble vi fortalt at høye hæler, det var et MUST! Must?! Hva for noe? Hva tenkte de andre i rommet? Hørte de det samme som meg? Jeg synes jeg var fint kledd den kvelden. Jeg hadde en grønn bukse med en pen ulljakke til. Matchende farge til og med. Gode brune skinnsko. Ingen hæl. Jeg håpet jeg hadde det som trengtes for å eie et rom, men neida, jeg ble fortalt annet. Høye hæler, det var et MUST. Trange skinnbukser også. "Det skaper en slik "wow" effekt!". Javel. Hvorfor godtar vi denne banale markedsføringen av regelrett ubehagelige klær? Hvorfor bryr vi oss så vanvittig mye om noe så overfladisk, bokstavelig talt?
Hva er det vi kvinner egentlig ønsker å bli portretert som?
I 2011 kom filmen Miss Representation til Norge. Fortsatt er det overraskende få som har sett filmen. Den har neppe like stort markedsføringsbudsjett som media/produktbransjen de ønsker å kritisere. Den gjorde meg håpeful, men i går, etter en middag med noen damer fra samme bransje ble jeg påminnet om at mange kvinner fortsatt kan sitte i en time å snakke om sminke, sko og klær. Jeg følte på sett og vis at media og reklamebransjen hadde vunnet hver gang samtalen dreide inn på sminke. Er det det vi ønsker å fylle debattene oss i mellom med og hva sier det om hvor hjernevasket noen av oss har blitt?
Forbilder
Jeg har jobbet i 12 år i en svært mannsdominert bransje. Jeg begynte å jobbe tidlig. Jeg var bare 20 år når jeg begynte å jobbe i Cisco første gang. Det eneste mine venner brydde seg om var hvilken kunnskap man satt på. Å kunne noe og ha forståelse for teknologien, det gav status. Mine forbilder var gjerne hackere som Kevin Mitnick eller generelt guttene jeg omringet meg med. Det var mye t-skjorter. Jeg brukte overhodet ingen tid på mitt utseende, jeg brukte nesten aldri noe form for sminke. De menneskene jeg omringet meg med lot meg være den jeg var, og uttrykte stadig at det var mer enn nok. Min tid gikk med på å lære mer, jobbe og bli veldig trygg på den jeg var, i et relativt snevert miljø som dessverre alt for få jenter blir en del av. Jeg velger å tro at jeg absolutt kan være et forbilde for andre kvinner som ønsker seg en teknisk karriere. Men på mer enn ett plan. Jeg har valgt utradisjonelt. Det er ikke mange kvinner som driver med IP nettverk i Norge. Det er den ene siden. Men jeg ønsker også å være et forbilde som viser at man ikke trenger å se ut som Barbie for å lykkes. At det å lykkes det kommer fra en følelse av å trygghet på innsiden. Trygghet basert på kunnskap. Man må ikke bry seg om sko, sminke og klær. Jeg har lovet meg selv at hver gang jeg ser meg i speilet eller kommenterer eget utseende, klesvei eller sminkebruk så ønsker jeg huske at andre ser meg. Jeg ønsker ikke at de skal føle at utseende har noe som helst å si. Jeg vil de skal forstå at det er hva de står for og sier som betyr noe, ikke hva slags sko de går i, eller hvor mange kilo de veier. Hver gang jeg ser et bilde av Berit Svendsen i Telenor kjenner jeg en slik glede inni meg. Hun er en drivende dyktig dame, og hun er så naturlig! Jeg finner det nesten fasinerende at det kun er blonde, veldreide kvinner, og helst med høye hæler som får spalteplass. Hvilke journalister er det som ønsker å lage et slikt forvrengt bilde av hvordan kvinner ser ut og ikke minst, hva vi skal bry oss om? Hegnar Kvinner har dessverre en rekke artikler jeg bare synes er triste:
"Bak scenen på Victora's Secret show" og oppfølgerartikkelen "Bieber mistet fokus på undertøys-show". Hvorfor ønsker media å være så fordummende? Finnes det ikke nok kvinnelige forbilder å skrive om? Finnes det ikke nok spennende temaer som kunne drøftes istedenfor?
Hvilke kvinnelige verdier er det TV2 bliss prøver å spre med denne? |
Media kan endre status quo, men hvem er det som tørr ta på seg ansvaret å tenke nytt og sette krav til reklamebransjen som hele tiden skal overtale 50% av befolkningen at de må vingle rundt på høye hæler for å skape wow-effekt.
Rosabloggerne
"Medieeksperter" referer ofte til svært populære motebloggere når de viser til de "vellykkede" som har skjønt hvordan man skal bruke Internett riktig! At mote og sminke har et marked, og skal du lykkes må du gå "rosa". Det er fasinerende å høre og en så snever måte å tenke på at man føler at refleksjon har blitt mangelvare. Det er ingen som er født med et dypt ønske om å bære en Gucci veske. Og det er ingen uten en liten form for hjernevasking som fortsatt kjøper veskene deres etter å ha sett reklamen nedenfor.
At Rosabloggere er så "vellykkede" (tjener penger med andre ord) er jo nettopp fordi kvinner er omringet av budskapet om at det som betyr noe er hvilke klær man har på seg og hvordan man ser ut og søker for å finne ut hvordan andre kvinner kler seg. Jenter får tidlig meldingen om at det er hvordan de ser ut som er viktig. De får det fra TV-show, Data-spill, filmer, reklamer, magasiner. Og gutter og menn får meldingen om at dette er viktige verdier hos kvinner. Så uansett hva en kvinne gjør og oppnår her i verden er hun FORTSATT dømt etter hvordan hun ser ut. Alle vet når Oprah prøver å gå ned i vekt og om Hillary Clinton kler seg i feil farger blir det ubønnhørlig skrevet om i media.
Å dømme medsøstre
Kanskje leser du dette og føler deg truffet? Synes du jeg dømmer mine medsøstre for mye? Kanskje liker du fine sko, liker klesdesign og generelt å fokusere på et vakkert ytre? Jeg ønsker overhodet ikke å være dømmende. Vi har alle områder av interesse som vi elsker å snakke om. Jeg har full forståelse for at noen ønsker å snakke om skodesign, eller sutre litt over at alt på kroppen virker som om det vender sydover (ie: nedover). Smalltalk må være lov, menn gjør også det. Jeg har ofte veldig lyst til å snakke om fjellkatring og teltturer. Det jeg har lært er at det sjeldent er veldig mange som synes det er like spennenede som meg selv. Jeg vil også legge til at jeg absolutt liker å kle meg pent, og jeg har også høye hæler. Jeg tror det er universelt å synes det er hyggelig å ta seg bra ut, denne blogspot handler overhodet ikke om det. Det handler om at kvinner får feil fokus i media, og det virker som om vi på sett og vis godtar det, men det gjør altså ikke jeg! :-) Dessuten prøver jeg huske på Madeleine Albrigt som sa: "There is a special place in hell for women who doesn't help each other" . Jeg håper derfor heller dette blir sett på som det det er ment som, et slag i siden til markedsføringskrefter som vil ha det til at et godt ytre er nødvendig for å nå langt og finne trygghet og lykke.
Håp om bedring
Hillary Clintons svar til journalisten som spurte henne om hvilken klesdesigner hun benyttet er forhåpenligvis tegn på bedre tider. I det minste kan det være håp i hengende snøre at journalister snart skal forstå at kvinner ikke er født med ønsket om å kunne mye om moter og klær. Det er mer en tvangstrøye tredd nedover øyne våre og som overhodet ikke skaper kvinner med et godt selvbilde.
Jeg ble så glad når jeg leste i Aftenposten i dag at det har kommet en ny type kåring: "Best på å få ungdom til å føle seg verst". Det som er så flott med Internett er, at røstene MOT mediebransje/reklamebransje som fokuserer på utseende, også kommer frem til overflaten. Derfor starter jeg med meg selv og sier det samme som Gandhi sa en gang: "Be the change you want to see in the world".
Høye hæler
Jeg tror jeg har sagt det allerede. Kvinner trenger ikke høye hæler for å skape wow-effekt. Wow-effekt burde, og må komme fra det vi sier og historiene vi deler med hverandre. Det burde være kunnskapen du besitter som skaper wow-effekt. Det burde være refleksjonene du har gjort og ideene dine som er med og endrer verden! Det vil aldri høye hæler gjøre.
----------
Jeg oppfordrer deg til å se denne traileren, og søk opp og se hele dokumentaren:
Miss Representation
Bra skrevet! Og veldig morsomt at du nevner ordet "must", for det diskuterte jeg for kort tid siden med noen kolleger. At vi MÅ jo ha en sennepsgul genser (for hun som jobber i butikken er det nok dessverre helt utenkelig å ikke ha det). Vi diskuterte også hvordan rosabloggerne hele tiden snakker om investeringer. Investere i en merke-veske, hva slags avkastning forventer de å få mon tro. At jenter hvis største hobby er shopping er forbilde til så mange er bare trist, men jeg håper og tror at det finnes mange oppegående unge damer som skjønner at kunnskap er makt.
SvarSletthehe! nydelig. Jeg tror den markedsførings-pranken der er brukt i flere bransjer. "Denne bilen er en god investering"..akkurat som biler ikke er noe annet enn et stort pengesluk! ;)
Slett